ÚDRŽBA VOZU
Pravidelný servis
Prodloužené servisní intervaly používá v dnešní době většina automobilek, bohužel to obvykle bývá na úkor nejen motoru, ale i zdraví cestujících.
Doživotní náplně jsou také nešťastným řešením, zvýšeným opotřebením trpí převodovky, diferenciály a pod.
Konkrétní zjištění a doporučení popisuji dále.
Výměna kabinového filtru
Na obrázku je možné vidět jak vypadá nadměrně znečištěný kabinový filtr po ujetých více než 30 000 Km oproti filtru novému.
Vzduch, který dýcháme ve voze přichází do kabiny právě přes pylový nebo-li kabinový filtr. A právě proto je důležité, měnit tento filtr pravidelně v kratších intervalech.
Bohužel i tento důležitý filtr pro naše zdraví podléhá prodlouženým servisním intervalům, protože se většina vozů s prodlouženým servisním intervalem dříve než po 30 ti tisících kilometrech do servisu nedostane. Mnohdy se setkávám s tím, že v servisu nevymění tento filtr ani při 30 ti tisícové prohlídce a proto také doporučuji si výměnu tohoto filtru ohlídat, ať už se jedná o značkový nebo neznačkový servis.
Na obrázku je možné vidět znečištění kabinového filtru po ujetých 15 000 Km, má zanesené nejen póry, ale jsou na něm i hrubé nečistoty.
Doporučená výměna
Doporučuji měnit tento filtr každých 15 000 Km, budete tak dýchat čistší vzduch a také se díky vyšší průchodnosti vzduchu budou lépe odmlžovat okna. Můžete si zvolit uhlíkový filtru, který má vyšší účinnost a je vhodný nejen pro alergiky, lépe zabraňuje pylům a navíc zápachům se dostat do kabiny vozu.
Dezinfekce
U vozů vybavených klimatizací také doporučuji s výměnou kabinového filtru každých 15 000 Km provést dezinfekci výparníku pěnovým čističem. Pěna se nastříká přímo na výparník, když je kabinový filtr vyndán, pomocí ventilátoru se pěna rozvede do všech průduchů a dezinfikuje se tak celý ventilační systém. (Tato dezinfekce je účinná a není finančně tak nákladná, jako například dezinfekce ozónem)
Proč vlastně dělat dezinfekci?
Při používání klimatizace vznikají na výparníku velké rozdílné teploty, při kterých se sráží vlhkost a tím se tvoří bakterie a vznikají plísně.
Proto se také doporučuje alespoň 2 minuty před ukončením jízdy klimatizaci vypnout a pustit ventilátor, aby se výparník vysušil. Předejde se tím také nepříjemným zápachům.
Interval výměny oleje
Prodloužený interval výměny motorového oleje
Když se začalo s prodlouženými servisními intervaly, některé automobilky měly interval výměny motorového oleje až 50 000 Km, z čehož se velice rychle upustilo. Prodloužený interval výměny oleje se u většiny automobilek zastavil na 30 000 Km, což tak nějak funguje. Problémem je, že tak nějak...
Prvních 100 000 Km problémy na motoru většinou nejsou tak moc znát. Ale čím je vyšší nájezd, tím se zvyšuje hlučnost motoru a také spotřeba oleje. Motor se kvůli prodlouženému intervalu a tak nadměrně opotřebenému oleji vydírá a tím vznikají na motoru nevratná poškození.
Samozřejmě vždy záleží na konkrétním motoru, některé motory jsou na výměnu oleje citlivější a některé naopak odolnější. Také záleží v jakém provozu se s autem jezdí. Ale obecně je už dlouho známo, že prodloužené servisní intervaly motoru nesvědčí. Kdežto automobilky to berou plošně, bez ohledu na provozní podmínky automobilu, interval 30 000 Km a hotovo. Ovšem tyto konkrétní informace se ve značkovém servise většinou nedozvíte, zaměstnanci se obvykle zastávají předepsaných prodloužených intervalů. Ale zkušený automechanik Vám tyto tvrzení a zvýšeném opotřebení potvrdí.
Zkušenosti s intervaly výměny motorového oleje
Mám osobní zkušenosti s vozy, u kterých si majitelé nechávali měnit motorový olej po 30 000 Km, tyto motory byly vždy hlučnější a měly zvýšenou spotřebu oleje oproti motorům u kterých se dodržoval interval výměny 15 000 Km. Největší rozdíl je poznat u 30 000 Km intervalu hned po výměně oleje, motor má tišší zvuk a hladší chod, také minimálně pocitově jede po výměně oleje lépe. U intervalu 15 000 Km, je tento rozdíl hlučnosti a chodu motoru po výměně oleje minimální. Z čehož také vyplývá, že motor s prodlouženým intervalem výměny více trpí. A také jsou patrny rozdíly opotřebení na vypuštěném oleji dle počtu najetých kilometrů.
Závěr a doporučení intervalu výměny motorového oleje
Pokud si koupíte auto, které mělo prodloužený servisní interval, přesto se vždy vyplatí přejít na běžný interval výměny oleje a to každých 15 000 Km, prodloužíte tím životnost motoru a snížíte spotřebu oleje. (spotřeba oleje se sníží, protože nadměrně opotřebovaný olej nejen, že motoru škodí, ale také je motorem spotřebováván více)
Pokud patříte mezi výjimky a najedete s vozem 30 000 Km za půl roku po dálnicích, tak v takovýchto případech si dovedu představit prodloužení servisního intervalu výměny oleje. Ale vždy bych zvážil o kolik interval prodloužit s ohledem na konkrétní typ motoru.